לכל צמיג יש תעודת זהות, המספרת עליו פרטים חשובים – כמעט כל הפרטים שעליכם לדעת. למשל מידה, גיל, דירוג מהירות (לאיזו מהירות מרבית הוא תוכנן), דירוג הרכות של תערובת הגומי, לעיתים אף יעודו. כך תבינו את הכתוב:
ראשית, קחו למשל את הצמיג שבתמונה, צמיג אופייני של מכונית משפחתית ממוצעת כיום.
צמיג במידה 195-60R15, ודירוג עומס ומהירות 88V. מה זה אומר? (צילום: רועי צוקרמן)
ראשית המידה הרשומה, שנחלקת לשלושה: 195, 60 ו-R15. המספר הראשון משמאל הוא רוחב הצמיג מכתף לכתף, במקרה זה 195 מילימטרים (19.5 ס"מ). המידה השניה היא חתך הצמיג – 60. המשמעות היא כי גובה דופן הצמיג מהווה 60% מרוחבו. במקרה "שלנו" – 117 מ"מ. ו-R15? המספר מציין את קוטר החישוק עליו "מולבש" הצמיג, ובמקרה זה 15 אינץ' (כ-457 ס"מ). R מציין שהצמיג הוא רדיאלי, כמו כל הצמיגים כיום פחות או יותר.
ומה אומר ה-88V בסוף? זהו דירוג המהירות, כאשר האות היא המפתח לפיענוח המהירות והמספר הוא אינדקס העומס בקילוגרם בו מסוגל הצמיג לעמוד גם במהירות הגבוהה ביותר. הנה טבלה של כל המהירויות וזכרו – חשוב שלצמיג תהיה יכולת לנוע במהירות גבוהה לפחות כמו המהירות המרבית של המכוניות.
טבלת דירוג מהירות
דירוג צמיג | מהירות מרבית | דירוג צמיג | מהירות מרבית |
B | 50 קמ"ש | R | 170 קמ"ש |
J | 100 קמ"ש | S | 180 קמ"ש |
L | 120 קמ"ש | T | 190 קמ"ש |
M | 130 קמ"ש | H | 210 קמ"ש |
N | 140 קמ"ש | V | 240 קמ"ש |
P | 150 קמ"ש | W | 270 קמ"ש |
Q | 170 קמ"ש | Y | 300 קמ"ש |
Z | מעל 300 |
וכיצד תדעו מהו העומס המותר לכל צמיג? הנה הטבלה:
עומס מותר לצמיג בק"ג לכל צמיג מתוך 4
מידה | משקל | מידה | משקל | מידה | משקל |
71 | 345 | 83 | 487 | 95 | 690 |
72 | 355 | 84 | 500 | 96 | 710 |
73 | 365 | 85 | 515 | 97 | 730 |
74 | 375 | 86 | 530 | 98 | 750 |
75 | 387 | 87 | 545 | 99 | 775 |
76 | 400 | 88 | 560 | 100 | 800 |
77 | 412 | 89 | 580 | 101 | 825 |
78 | 425 | 90 | 600 | 102 | 850 |
79 | 437 | 91 | 615 | 103 | 875 |
80 | 450 | 92 | 630 | 104 | 900 |
81 | 462 | 93 | 650 | 105 | 925 |
82 | 475 | 94 | 670 | 106 | 950 |
צמיגים, כללי ברזל:
- תמיד כדאי לקנות צמיג ממותג מוכר, גם אם זה עולה כמה שקלים יותר.
- חובה: שני צמיגים זהים במידה, מאותו יצרן ודגם על אותו סרן. מומלץ שכל הארבעה יהיו זהים.
- לא לסמוך על מתקין הצמיגים: לחץ האוויר חייב להיות לפי המלצת היצרן, לא להסכים ל"אני שם לך 30 אחי, זה מספיק לכל המכוניות".
- בדיקת לחץ אוויר רצוי לבצע כשהצמיג קר, ההבדל לעומת צמיג חם עשוי להיות גדול.
- מומלץ לא לרכוש צמיג שגילו מעל לשנה, בתקריה חייבים לציין בפניכם את גילו לפני הרכישה.
- צמיג מתייבש עם השנים, וקשה לראות זאת. החליפו צמיג כל 4-3 שנים גם אם נסעתם מעט קילומטרים באופן רגוע.
- צמיג רחב יותר יהיה יפה יותר. כל השאר – בעיקר חסרונות.